Belediye Kanunu m. 49 Kapsamında İstihdam Edilen Sözleşmeli Personelin İş Sonu Tazminatı Alma Hakkı

Sözleşmeli personel kısaca bir meslek bilgisine ve uzmanlığa ihtiyaç gösteren geçici ve zorunlu durumlarda istihdam edilen ve işçi sayılmayan kimse olarak tanımlanabilir. 657 S. Kanun m. 4’te sözleşmeli personel sayılacak kişilere ve istihdam şekillerine ayrıntılı olarak yer verilmiştir.

İş sonu tazminatı, sözleşmesini fesheden veya sözleşmesi feshedilen sözleşmeli personele mevzuatta yer alan bazı şartların oluşması halinde verilen bir tazminattır. İş sonu tazminatı bir nevi işçinin kıdem tazminatının sözleşmeli personele uyarlanmış hali olarak düşünülebilir.

Sözleşmeli personele hangi koşullarda iş sonu tazminatı ödeneceği “Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar” adlı Yönetmelikle düzenlenmiştir.

• İlgili Yönetmeliğin 7. maddesi gereğince;

Kamu kurum ve kuruluşlarının yurt dışı teşkilatlarında sözleşmeli olarak çalıştırılan yabancı uyruklu personel ile haftalık çalışma saati süresi 40 (kırk) saatin altında bulunan personel (Milli Eğitim Bakanlığında norm kadro sonucu ortaya çıkan öğretmen ihtiyacının kadrolu öğretmen istihdamıyla kapatılamaması hallerinde sözleşme ile çalıştırılacak öğretmenlerde 40 saat şartı aranmaz) hariç olmak üzere, kurumunda fiilen, askerlik ve doğum dışında kesintisiz en az 2 hizmet yılını tamamlayanlardan;

• 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu gereğince sürekli tam iş göremezlik geliri, malûllük veya yaşlılık aylığı bağlanması veya toptan ödeme yapılması,
  • Hizmetlerine gerek kalmadığı için sözleşmesinin feshedilmesi veya yenilenmemesi,
  • İlgilinin ek 6 ncı maddenin ikinci fıkrası uyarınca sözleşmeyi feshetmesi,
  • İlgilinin işe alınma açısından gerekli olan niteliklerden herhangi birini sonradan kaybetmesi,
  • İlgilinin ölümü,

hallerinden birinin gerçekleşmesi sonucunda sözleşmesi sona erenlere iş sonu tazminatı ödenir.

İş sonu tazminatı alabilmenin ön koşulu kesintisiz en az 2 yıllık hizmetin bulunmasıdır. 2 yıllık hizmet süresini dolduran çalışanlar diğer şartların da varlığı halinde iş sonu tazminatına hak kazanacaklardır.

Sözleşmeli personelin sözleşme koşullarına uymaması nedeniyle kurum tarafından, sözleşme esasları dışında herhangi bir nedenle çalışanlar tarafından, sözleşmesinin feshedilmesi veya yenilenmemesi hallerinde, iş sonu tazminatı ödenmez.

• 5393 sayılı Belediye Kanunu m. 49 gereğince;

Belediye ve bağlı kuruluşlarında, norm kadroya uygun olarak çevre, sağlık, veterinerlik, teknik, hukuk, ekonomi, bilişim ve iletişim, planlama, araştırma ve geliştirme, eğitim ve danışmanlık alanlarında avukat, mimar, mühendis, şehir ve bölge plancısı, çözümleyici ve programcı, tabip, uzman tabip, ebe, hemşire, veteriner, kimyager, teknisyen ve tekniker gibi uzman ve teknik personel yıllık sözleşme ile çalıştırılabileceği ve bu personel hakkında bu Kanunla düzenlenmeyen hususlarda vize şartı aranmaksızın 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun m. 4/b’ye göre istihdam edilenler hakkındaki hükümler uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.

Belediye Kanunu m. 49 kapsamında Belediyede çalışan sözleşmeli personeller de 657 Sayılı Kanun 4. maddesinin B fıkrasına göre istihdam edilenler hakkında uygulanan hükümlere tabiidirler. Belediyelerce istihdam edilen sözleşmeli personelin, iş sonu tazminatının düzenlediği “Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar” adlı Yönetmelik hükümlerinden faydalanabileceği Belediye Kanunu 49. Madde incelendiğinde anlaşılmaktadır.

Dolayısıyla, Belediye Kanunu 49. madde hükmü incelendiğinde belediyelerce istihdam edilen sözleşmeli personeller yukarıda açıklamış olduğumuz şartları taşımaları durumunda iş sonu tazminatına hak kazanacaklardır. Madde gereğince yalnızca kısmi zamanlı olarak çalışanlara iş sonu tazminatı ödenmeyeceği hükme bağlanmıştır.

25.07.2021

Feyzanur Tecimen