Covid-19 Salgını Sebebiyle İş Akdinin Feshi Yasağı

PR – B – 0001

COVID-19 nedeniyle alınan önlemler kapsamında, 17 Nisan 2020 tarihli, 31102 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7244 Sayılı Yeni Koronavirüs (COVID-19) Salgınının Ekonomik ve Sosyal Hayata Etkilerinin Azaltılması Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun uyarınca, 3 aylık süreyle çalışanların iş sözleşmelerinin işveren tarafından feshi yasaklanmış olup ekte yer vermiş olduğum 30.12.2020 tarihinde yayınlanan 31350 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile işverenlerin iş sözleşmesini fesih yasağı, işçiyi tek taraflı ücretsiz izne çıkarma hakkı ve işçiye nakdi ücret desteği 17.01.2021 tarihinden itibaren 2 ay daha (17.3.2021 tarihine kadar) uzatılmıştır. İşveren tarafından iş bu dönemde ;

📌Ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırılık, (İş Kanunu madde 25/2)

📌Belirli süreli iş veya hizmet sözleşmelerinde sürenin sona ermesi,

📌İşyerinin herhangi bir nedenle kapanması ve faaliyetin sona ermesi,

📌İlgili mevzuata göre yapılan her türlü hizmet alımları ile  yapım işlerinde işin sona ermesi

durumları hariç olmak üzere İş Kanunu’nun kapsamında olup olmadığına bakılmaksızın iş veya hizmet sözleşmesi feshedilemez. Ancak işçiyi tek taraflı ücretsiz izne çıkarma hakkı bulunmaktadır. İşveren tarafından öngörülen yasağa rağmen iş sözleşmesinin feshedilmesi halinde ise ;

1-Her işçi için brüt asgari ücret tutarında İdari Para Cezası uygulanmaktadır.

2-Yasağın emredici nitelikte olduğu göz önünde bulundurulduğunda fesih işlemi geçersiz olup hüküm doğurmamaktadır. Bu kapsamda işçi tarafından talep edilmesi halinde feshin geçersizliğinin tespitini sağlamak amacıyla işveren aleyhine feshin geçersizliğinin tespiti davası açılması ile birlikte işçi çalıştırılmadığı süreye ilişkin ücrete hak kazanmaktadır.

3-İşçinin işe iade davası açma hakkı doğmaktadır.

Ayrıca önemle belirtmekte yarar var ki getirilmiş bulunan kısıtlamalar yalnızca işverenin işçiyi işten çıkarmasına yönelik olup işçinin istifa etmesi durumu yasak kapsamında değerlendirilmemektedir.