İYUK’ta Yapılan Değişiklikler

7331 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun uyarınca İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun (“İYUK”) 10, 11, 13 ve 24. maddelerinde yapılan değişiklikler ile eklenen geçici madde kapsamında aşağıda belirtilen hususlar düzenlenmiştir.

1. İYUK’un 10. Maddesinin ikinci fıkrasında yapılan değişikliğe göre, idari başvurulara cevap verme süresi altmış günden otuz güne, cevap verme süresinin kısaltılmasına bağlı olarak kesin olmayan cevaplar için öngörülen bekleme süresi de altı aydan dört aya indirilmiştir. Bilindiği üzere İYUK genel nitelikli bir kanundur. Dolayısıyla Özel nitelikli kanunlara herhangi bir etkisi olmayacaktır. Örneğin 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 15. Maddesinde düzenlenen cevap verme süresi altmış gün olarak uygulanmaya devam edecek.
  2. İYUK’un 11. Maddesinde ‘‘İlgililer tarafından idari dava açılmadan önce, idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılması üst makamdan, üst makam yoksa işlemi yapmış olan makamdan, idari dava açma süresi içinde istenebilir. Bu başvurma, işlemeye başlamış olan idari dava açma süresini durdurur. Otuz gün içinde bir cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır.’’ denmektedir. Söz konusu madde üst makamlara başvuru süresini düzenlemektedir. Değişiklikle üst makamın veya üst makam yoksa işlemi yapmış olan makamın cevap verme süresi altmış günden otuz güne indirilmiştir.
  3. Aynı şekilde 13’üncü maddenin birinci fıkrasında yer alan ‘‘altmış’’ ibaresi ‘‘otuz’’ şeklinde değiştirilmiş, 24’üncü maddesinin birinci fıkrasına ‘‘Kararlar, verildiği tarihten itibaren otuz gün içinde yazılır ve imzalanır.’’ ibaresi eklenmiştir.
  4. Mevcut durumdaki yapılan başvurular açısından ise geçici 10’uncu madde ile hüküm altına alınmıştır. Şöyle ki; ‘‘Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 10 uncu, 11 inci ve 13 üncü maddeler uyarınca idareye yapılmış başvurular bakımından, belirtilen maddelerde bu Kanunla yapılan değişikliklerden önceki süreler uygulanır.’’ denilerek 14.07.2021 tarihinden önce yapılan başvurular için altmış günlük sürenin geçerli olacağı belirtilmiştir.

19.07.2021